 „Jeżeli zabałaganione biurko jest oznaką zabałaganionego umysłu, oznaką czego jest puste biurko?” Albert Einstein
„Jeżeli zabałaganione biurko jest oznaką zabałaganionego umysłu, oznaką czego jest puste biurko?” Albert Einstein
Można też powiedzieć: „pokaż mi swoje biurko, a powiem ci kim jesteś”. Oczywiście porządek na biurku ma swoich przeciwników (twórczy nieład, kreatywny chaos) i zwolenników (estetyka, efektywność, wizerunek). W zasadzie spór ten przypomina trochę dyskusję na temat wyższości Świat Bożego Narodzenia nad Świętami Wielkiej Nocy.
Proponujemy zastanowić się, dlaczego warto uporządkować swoje biurko?
Po pierwsze: oszczędność czasu i ... nerwów
Bez wątpienia, jeśli wiemy gdzie co leży, jest to duże ułatwienie w codziennej pracy. Szybko znajdujemy to, co potrzebujemy – czy to są odpowiednie dokumenty czy nasze notatki. Oszczędzamy czas oraz nasze nerwy – zyskujemy spokój. Przecież nic tak nie wyprowadza z równowagi jak bezskuteczne poszukiwanie w stosach papierów potrzebnej notatki.
Po drugie łatwiej nam się skoncentrować
Otoczenie w jakim pracujemy ma znaczenie. Zwłaszcza odczuwają to osoby, które pracują w domu. Nie jest to łatwe, dlatego często biurem staje się kawiarnia albo dzielone biuro (co-working). Warto pamietać, że uporządkowana przestrzeń nastraja optymistycznie i ułatwia koncentrację bo nic nie nas nie rozprasza.
Po trzecie budujemy swój wizerunek
Ten punkt dotyczy szczególnie osób pracujących w biurze lub spotykających się z klientami. Porządek w miejscu pracy świadczy o pracowniku – buduje jego pozytywny wizerunek zarówno w oczach przełożonego, kolegów oraz klientów.
Tylko, jak się zabrać za te porządki?
David Allen w swojej książce „Getting Things Done” proponuje schemat porządkowania spraw do załatwienia. Inspirując się tym schematem proponujemy w kilku krokach odzyskać swoje biurko.
Krok 1: Co to jest i czy jest potrzebne teraz czy w przyszłości?
Każda notatkę, dokument, wizytówkę, kartkę papieru itp. oceń według tego kryterium a następnie:
- wyrzuć/ zniszcz (jeśli potrzebne nie jest i nie będzie),
- zarchiwizuj: w segregatorze, teczce itp. odpowiednio opisane (jeśli jest potrzebne, ale nie w tej chwili),
- umieść w pudełku: sprawy bieżące (jeśli jest to potrzebne teraz).
Krok 2: Zorganizuj swoją przestrzeń w zależności od specyfiki naszej pracy – biurko, odpowiednie regały, tablice korkowe, flipchart. Wszystkie te elementy mają pomóc zorganizować przestrzeń zawodową.
Krok 3: Ustal standardy pracy na przyszłość czyli określ co robimy, żeby porządek utrzymać jak najdłużej. Pomocne tutaj będą odpowiedni opisane pudełka czy segregatory.
Krok 4: Umil sobie pracę – czyli w zależności od gustów i zainteresowań: kup roślinkę, ustaw zdjęcie dziecka albo postaw puchar z zawodów.
Utrzymanie porządku na biurku nie jest proste. W codziennej bieganinie dosyć często zostajemy zasypani papierami i sprawami do załatwienia. 
Mamy nadzieję, że przekonaliśmy Was, że istotne jest żeby od czasu do czasu doprowadzić swoje otoczenie to porządku.
Powodzenia!
 
				 
											
										
																			 
											
										
																			 
											
										
																			 
											
										
																			 
											
										
																			 
											
										
																			 
											
										
																			 
											
										
																			 
																			 
																			 
																			 
																			 
																			 
																			 
																			