 „Coraz trudniej wyobrazić sobie istnienie firmy przy pominięciu kultury organizacyjnej. Młodzi pracownicy zwracają dużą uwagę na to, jaki jest klimat pracy, czy czują się w pracy dobrze, czy jest to ich środowisko- oni też budują nasz wizerunek. Dlatego w perspektywie rozwoju i zmian na rynku pracowników i klientów zdecydowanie opłaca się budować przyjazną dla pracownika kulturę organizacyjną.”
„Coraz trudniej wyobrazić sobie istnienie firmy przy pominięciu kultury organizacyjnej. Młodzi pracownicy zwracają dużą uwagę na to, jaki jest klimat pracy, czy czują się w pracy dobrze, czy jest to ich środowisko- oni też budują nasz wizerunek. Dlatego w perspektywie rozwoju i zmian na rynku pracowników i klientów zdecydowanie opłaca się budować przyjazną dla pracownika kulturę organizacyjną.”
Jak się okazuje zagadnienie budowania kultury organizacyjnej w 2016 roku było trzykrotnie bardziej eksplorowane niż w latach poprzednich. Znaczna część naszych klientów poszukuje rozwiązań, w których może komunikować wartości firmy. Dodatkowo coraz częściej firmy pytają nas o to jak budować kulturę, by ludzie się utożsamiali z nią i „wyznawali” ją. Innymi słowy – byli ambsadorami marki. Różne pokolenia różnie pojmują kulturę organizacyjną, np. według pokolenia Y (urodzeni między 1980, a 1995), które stanowi powoli największą liczbę zatrudnionych, dobra firma oznacza silne wartości i misje, a przywództwo to równe traktowanie.
Czym w istocie jest kultura organizacyjna?
Jak twierdzi Joanna Średnicka, badaczka organizacji, od 12lat zarządzająca własną firmą: "Kultura organizacyjna to integralny wymiar każdej organizacji. Wzór wartości pomagających jej członkom zrozumieć jakie działania są możliwe i pożądane, a jakie nie. To unikalny dla każdej organizacji sposób radzenia sobie z wyzwaniami. Wytwarzany nieustannie w organizacyjnym życiu system drogowskazów, norm, przekonań, oczekiwań. To często niepisane zasady, które wypełniają lukę między tym, co opisane w firmowych dokumentach, a tym co się rzeczywiście dzieje".
Warto skonfrontować to z rzeczywistością- jak z perspektywy pracowników postrzegana jest kultura organizacyjna firmy. Zaskakująco konkretnie odpowiedzi udzieliła Ewa, która od 1,5 roku pracuje w międzynarodowej firmie, często zajmującej jedne z pierwszych miejsc w rankingach najlepszych pracodawców na świecie. „Moim zdaniem jest to zestaw wartości, które reprezentuję wobec swoich pracowników, kontrahentów i współpracowników. Przejawia się na każdym szczeblu w organizacji. Trochę tak jak z kulturą osobistą, traktując firmę jako organizm - jest we wszystkim co robisz, odnosi się do tego czy traktujesz ludzi z szacunkiem, czy potrafisz się dobrze zachować w różnych sytuacjach itd.”
Michał pracuje od 6 lat w dużych firmach, głównie w działach IT, od 3 miesięcy w firmie prawniczej działającą na wszystkich kontynentach, podsumowuje zagadnienie kultury organizacyjnej w trzech punktach:
- jest to przede wszystkim transparentność informacji
- jasna ścieżka rozwoju i awansów, każdy ma teoretycznie równe szanse
- firma ma jasne cele i założenia, które są znane wszystkim.
Proste prawda? Jednak praktyka pokazuje, że z punktu widzenia organizacji zbudowanie świadomości wśród pracowników, jaka ta kultura naprawdę jest, to spore wyzwanie. Często szefowie działów, firm, postrzegają organizację inaczej niż pracownicy. Szczególnie ważne, by w kwestii kultury organizacyjnej, która powinna być duszą firmy, rozumienie jej było podobne, a przynajmniej zbliżone. Kultura organizacyjna to proces, styl, który trzeba kultywować podczas każdego dnia pracy. Wyrazem takiej kultury są wszystkie formy zachowania i postępowania pracowników w codziennym wykonywaniu obowiązków. To nie jest projekt, który można powołać, przeprowadzić i zakończyć oznajmiając sukces.
Kultura się opłaca
Szefowie działów HR, poproszeni o komentarz, zgodnie twierdzili, że w perspektywie rozwoju i zmian na rynku pracowników, a także klientów zdecydowanie opłaca się budować przyjazną dla pracownika kulturę organizacyjną. Poznaliśmy opinie ekspertów na najbardziej nurtujące pytania w kwestii kultury. Oto najciekawsze z nich.
Czy kultura organizacyjna pomaga pracownikom w codziennej pracy?
"Tak, wspiera w uważności na odrębne potrzeby naszej spółki: klientów wewnętrznych i zewnętrznych, szczególnie w zestawieniu z ogromnymi spółkami w naszej grupie. Przede wszystkim wzmacnia w szukaniu rozwiązań adekwatnych do naszej firmy też zwyczajnie tworzy przyjemniejszy klimat pracy i zachęca młodych kandydatów na podjęcie z nami współpracy".
Czemu służy w perspektywie długofalowej budowanie kultury organizacyjnej?
"Wyróżnieniu na rynku i przyciąganiu jak najlepszych kandydatów, przy jednoczesnym utrzymywaniu dotychczasowych pracowników. To bardzo ważny element w organizacji na etapie ekspansji".
Jak na przestrzeni ostatnich 5 lat zmienia się podejście Pracodawców do tematu budowania kultury organizacyjnej firmy? 
 
 "Temat staje się coraz bardziej ważny i poruszany szczególnie w dobie zmian na rynku rekrutacyjnym. Obserwuje zwiększenie częstotliwości poruszania tego tematu w trakcie rozmów-planów w HR, konferencji HR. Kultura organizacyjna staje się ważnym tematem, o który trzeba zadbać a nie tylko traktować jak Yety - wszyscy wiedzą że jest, ale nikt nie widział i nie słyszał".
Dlaczego temat kultury organizacyjnej powinien być ważny dla firmy, ale też dla pracowników?
"Są firmy, których pracownicy przychodzą do pracy z radością. W których czują się u siebie, mają możliwości i chęci rozwoju, w których dąży się do rozwiązywania, a nie eskalowania konfliktów. Są organizacje nieustannie szukające metod łączenia trudnych do pogodzenia wartości: zysku i samorealizacji, indywidualnych pasji i efektywności biznesowej, krótkiej i długiej perspektywy. Ale są też firmy kierujące się całkiem innymi wartościami i w odmienny sposób rozwiązujące wyzwalania zarzadzania. Pełne wyniszczającej rywalizacji, krzywdzących plotek, wewnętrznych konfliktów. Za te różnice odpowiada właśnie kultura organizacyjna, to ona decyduje o tym w jakim miejscu, rządzonym jakimi wartościami i zasadami spędzamy sporą część swojego życia".
Czy współczesne organizacje mają świadomość i korzystają z potencjału jakim jest komunikowanie wartości firmy w oparciu o założenia kultury organizacyjnej?
"Wyzwanie z kulturą organizacyjną jest takie, że ona zawsze jakaś jest. Nie można jej łatwo zadekretować ani zmienić. Wytwarza się w toku wielu lat organizacyjnego życia, na podstawie tysięcy decyzji, posunięć, mniej czy bardziej świadomie wprowadzanych rozwiązań organizacyjnych, aktualnych mód i wpływów zewnętrznych. To konfiguracja wartości wyznawanych przez obecnych liderów i pracowników, ale też utrwalone w bieżącym życiu pozostałości po poprzednich czasach i ludziach. Nie jestem zwolenniczką mechanicznego manipulowania kulturą, nie wierzę też w możliwość szybkiej i odgórnie zadekretowanej jej zmiany. Wierzę natomiast w autentyczne podejmowane przez liderów inicjatywy demokratycznego odkrywania i kształtowania „kulturowej esencji” danej organizacji, tego co sprawia że firma jest wyjątkowa, że ludzie angażują się, albo przeciwnie – że stracili pasję, która ich niej przyciągnęła, że nawet w najprostszych pracach odnajdą sens, a w sposobie traktowania godność. Kultura jest w firmie zawsze jakaś, a wyzwaniem liderów jest po pierwsze odkryć jaka jest i czy zgodna jest z długofalowymi celami organizacji, a następnie uczynić z jej budowania jedno ze strategicznych wyzwań".
 Gra The Tree of Life w akcji.
Gra The Tree of Life w akcji.
Jak firmy komunikują kulturę organizacyjną pracownikom?
Najważniejsza rola symboliczna w budowaniu kultury organizacyjnej spoczywa oczywiście na osobach zarządzających. To one nadają rytm i są  najsilniejszym medium komunikacji wartości, zasad, dążeń organizacji. Wiele firm zaczyna więc często procesy pracy nad kulturą organizacyjną  właśnie na najwyższym szczeblu - w zarządach firmy. Każdy zarząd to konfiguracja silnych i sprawczych  ludzi o bardzo różnych doświadczeniach  menedżerskich,  uformowanych w rozmaitych  kulturach organizacyjnych, branżach, stylach zarządzania.  Praca nad wspólną wizją wartości, dążeń, zasad rządzących życiem firmy zaczyna się więc zwykle w tym gronie,  a następnie  różnymi metodami (badań, warsztatów, czy nawet gier) kaskadowana jest w dół struktury organizacyjnej. Przyjęcie przez zarząd odpowiedzialności za procesy kulturowe w firmie jest absolutnie kluczowym warunkiem jakiegokolwiek świadomego wpływania na  ich kształt. 
 Nasuwają się cztery kluczowe wnioski dotyczące kultury organizacyjnej:
- Kultura organizacyjna zawsze jakaś jest, nie można zmienić jej z dnia na dzień, jest to konfiguracja wartości, jakie wyznają obecni liderzy i pracownicy, ale także wszelkie pozostałości po wcześniejszych czasach i ludziach.
- Dla pracowników to jasne zasady zachowań i ich ścieżki rozwoju w firmie, ale również wypowiedziane wartości jakimi wszyscy, z Zarządem na czele, powinni się kierować w swojej pracy.
- Warto w nią inwestować i budować na wartościach, a nie tylko benefitach.
- Już na etapie rekrutacji Kandydaci potrafią ją identyfikować.
...
Warto zadać sobie pytanie: "Jaka jest kultura organizacyjna naszej firmy?". W kolejnym kroku zapytanie pracowników, czy ich postrzeganie jest podobne. Może to dobry moment by pomyśleć, czy warto zainwestować w działania wspierającej budowę kultury organizacyjnej, a może zorganizować event, dla wszystkich pracowników, w którym taką kulturę można wszystkim jednocześnie zakomunikować ? Pamiętajmy jednak, że kulturę buduje się miesiącami, a może nawet latami.
 
				 
											
										
																			 
											
										
																			 
											
										
																			 
											
										
																			 
											
										
																			 
											
										
																			 
											
										
																			 
											
										
																			 
																			 
																			 
																			 
																			 
																			 
																			 
																			